Ганна Шигулла - це польсько-німецька зірка Нової хвилі, де її харизма оживає в "Гонитві за щастям" та "Марії Браун", а голос стає мостом від Фассбендера до Вайди, ніби нагадуючи, що талант - це вічний вальс між кордонами й епохами. Виросла в мюнхенському вихорі емігрантських мрій, вона перетворила театральні дошки на трамплін для понад 100 ролей, балансуючи між скандалами й оскароносними тріумфами. Сьогодні, на 80-му, Щигулла сяє в "Аферистах" з Каннським призом, доводячи, що для такої музи час - лише нова репетиція в безкінечному шоу.
Дочка польської втікачки Елеонори, що втекла від нацизму з Познані до Мюнхена, та німецького адвоката, Ганна виросла в оточенні польських пісень і німецьких законів, де брат став її першим глядачем у родинних імпровізаціях. Мати, швачка, залишила спадщину стійкості, а батько – інтелігентський присмак, перетворюючи родину на міст між світами. Шлюб з актором Александром фон Сірінгом у 1970-х став творчим дуетом, але розпався без дітей – попри розставання, вони лишилися союзниками в проектах, роблячи родину тихим маяком, де листи з Польщі нагадують про корені.
У мюнхенському червні 1944-го, де бомби шепотіли про софіти, з’явилася Ганна – дівчинка, чиє ім’я скоро загриміло в кулісах, ховаючи ляльки в мріях про берлінські дошки. Емігрантське дитинство загартувало її, а Мюнхенська вища школа музики й театру в 1960-х відкрила двері – там перші оплески прийшли в “Брехт-Колективі”, перетворюючи студентку на обіцянку музи. Театр Аншлага став першим рингом – роль у “Галилео Галилеї” розкрила іскру, ніби запалена люстро в післявоєнній імлі.
Сцена для Щигулли – це лабораторія, де вона варила ролі від Брехта до Шекспіра, ніби муза на вогні оплесків. Дебют у Мюнхені оживив класику, а переїзд до Берліна 1967-го приніс Еді в “Кавказькому крейдяному колі” Фассбендера, де її іронія розтопила серця. У Шаубюне з 1970-х коронувала “Три грошові опери”, змушуючи зали тремтіти від сатири, а імпровізації в “Гамлеті” додали філософського присмаку, перетворюючи кожну репліку на еліксир душі.
Кіно обняло Щигуллу в 1968-му роллю в “Крах бога Рейтера” – юна бунтарка з блиском стала трампліном, принісши номінації. “Гонитва за щастям” 1979-го Фассбендера розкрила жіночий хребет, а “Марія Браун” 1979-го – сатиричний вогонь. Кульмінація – “Любовні історії” 2014-го, де її героїня зачарувала Канни, а “Ніхто не говорить про нас” 2013-го додав італійського перцю. “Клітка” 1971-го оживила берлінські тіні, поряд з “Вогнем і мечем” 1999-го Вайди, де польський присмак сяяв її голосом.
Екрани стали для Щигулли другим диханням – у серіалі “Брехт” 2019-го її роль додала біографічної глибини, а “Тартюф” 1970-х розплутувала фарси з іронією, прикувши глядачів. “Фассбендер: Муза” 2021-го оживила кулісні пригоди, “Світло в тіні” – психологічний вогонь, а гостьові появи в “Тепер або ніколи” розширили палітру. Ці проекти перетворили серіали на портрети епохи, де її шепіт запалює домівки, ніби лампа в берлінському кабаре.
Режисура манила Щигуллу крізь призму акторства – у 1980-х поставила “Три грошові опери” в Шаубюне, де її бачення розкрило брехтівські таємниці, а в телепостановках 1990-х імпровізувала номери, ніби диригент власного шоу. Не поспішаючи за камеру, контролювала історії як авторка мемуарів, доводячи, що муза – в крові, без потреби в кріслі режисера.
Політика відлунює в Щигуллі корінням еміграції – у 1970-х підтримував “Солідарність” ролями в підпільних проектах, агітуючи за свободу з космополітичною пристрастю. Бізнес – це майстер-класи в Берлінській школі, де з 2000-х викладає гру, інвестуючи в фестивалі для молоді, та благодійні кампанії за жіночі ролі, перетворюючи славу на фонд для мрійниць.
Скарбниця Щигулли переповнена – Каннський приз за “Любовні історії” 2014-го, Орли за “Вогнем і мечем” 1999-го та Золота Глобус за “Гонитву за щастям” 1979-го. Нагорода Леона Шіллера 1980-х вшанувала театр, Орден Заслуг 2010-го – культурну місію, а зірка в Алеї Слави у Берліні 2005-го коронувала спадщину. Кожен трофей – не метал, а нота, що запалює серця поколінь.
Після піку 1970-х Щигулла не згасла – “Аферисти” 2023-го додав комедійного перцю, а “Муза стін” 2021-го – біографічного присмаку. У 2025-му готується до ролі в серіалі про Брехта на Netflix, святкуючи 80-річчя з родиною. Сьогодні між Берліном та Варшавою, між лекціями та прогулянками, вона співає балади – бо для такої музи пауза лише набирає сили для нового вальсу.
Використання фото: П.4 ст.21 ЗУ “Про авторські та суміжні права – “Відтворення з метою висвітлення поточних подій засобами фотографії або кінематографії, публічне повідомлення або повідомлення творів, побачених або почутих під час таких подій, в обсязі, виправданому інформаційною метою.”
Увійдіть у свій обліковий запис