Майбутній режисер Александр Медавар Гарленд народився 26 травня 1970 року в Лондоні, Англія, у творчій та інтелектуальній родині. Його мати, Керолайн Медавар, була психоаналітиком, а батько, Ніколас Гарленд, – відомим політичним карикатуристом, чиї роботи публікувалися в таких виданнях, як The New Statesman, The Spectator і The Daily Telegraph. Александр – онук лауреата Нобелівської премії з фізіології та медицини Пітера Медавара та письменниці Джин Медавар, що додавало йому культурного та інтелектуального бекграунду з дитинства. У нього є молодший брат Теодор і двоє старших зведених брата і сестра від попереднього шлюбу батька – Тім і Емілі.
Коли Александру було 11 років, його батьки розлучилися, і він залишився жити з матір’ю в лондонському районі Хемпстед. Освіту він здобув у престижній University College School, а згодом вступив до Університету Манчестера, де в 1992 році отримав ступінь бакалавра з історії мистецтв. У 17 років Александр вирушив у подорож Південно-Східною Азією як бекпекер, що стало визначальним досвідом для його творчості. Любов до мандрів, особливо до Маніли (Філіппіни), де він провів багато місяців, глибоко вплинула на його літературні та кінематографічні роботи.
У 1996 році, у віці 26 років, Гарленд опублікував свій дебютний роман «Пляж» (The Beach), який став справжньою сенсацією. Книга, натхненна його подорожами Європою та Таїландом, розповідає про молодого англійця Річарда, який шукає ідеальний пляж, захований від масового туризму, і знаходить спільноту бекпекерів, що живе в утопічному ізольованому раю.
Роман вирізнявся яскравими описами наркотичної культури, галюцинацій і темами надмірності та пошуку утопії, що принесло Гарленду визнання як одного з ключових голосів «Покоління X». Книга стала бестселером, розійшовшись накладом майже 700 000 примірників, і була адаптована в однойменний фільм 2000 року режисером Денні Бойлом за участю Леонардо Ді Капріо.
У 1998 році вийшов другий роман Гарленда – «Тессеракт» (The Tesseract), дія якого розгортається в Манілі. Ця нелінійна історія з переплетеними долями кількох персонажів досліджувала теми любові, насильства та наслідків, але не здобула такого ж успіху, як «Пляж». У 2003 році роман був екранізований тайським режисером Оксидом Панг Чуном за участю Джонатана Ріса Маєрса. У 2004 році Гарленд опублікував свій третій роман, «Кома» (The Coma), психологічну історію, яка також експериментувала з нелінійною оповіддю, але після цього він переключився на сценарну роботу, залишивши літературу.
У 2002 році Гарленд дебютував як сценарист із фільмом «28 днів потому» (28 Days Later), режисером якого став Денні Бойл. Сценарій, натхненний класичними зомбі-фільмами 1970-х, серією ігор Resident Evil і романом Джона Віндема «День триффідів», оживив жанр зомбі-горору, представивши концепцію «вірусу люті», що базується на реальних інфекціях, таких як Ебола. Фільм із Кілліаном Мерфі в головній ролі став культовим і приніс Гарленду нагороду за найкращий сценарій на Fangoria Chainsaw Awards 2004.
У 2005 році Гарленд написав сценарій для екранізації гри Halo, але проєкт був скасований у 2008 році. У 2007 році він знову співпрацював із Бойлом над науково-фантастичним трилером «Сонячне світло» (Sunshine), де також знявся Кілліан Мерфі. Того ж року Гарленд став виконавчим продюсером сиквела «28 тижнів потому» (28 Weeks Later). У 2010 році він адаптував роман Кадзуо Ішігуро «Не відпускай мене» (Never Let Me Go), створивши зворушливу науково-фантастичну драму з Кірою Найтлі, Кері Малліган і Ендрю Гарфілдом.
У 2012 році Гарленд написав сценарій до фільму «Дредд» (Dredd), заснованого на коміксах Judge Dredd від 2000 AD. За словами актора Карла Урбана, Гарленд фактично виконував режисерські обов’язки на знімальному майданчику, хоча офіційно режисером був Піт Тревіс.
Гарленд також залишив слід у відеоіграх, ставши співавтором сценарію до Enslaved: Odyssey to the West (2010) і консультантом зі сюжету для DmC: Devil May Cry (2013). У 2024 році він працював над грою Sky: Squid Killers.
У 2014 році Гарленд дебютував як режисер із науково-фантастичним трилером «Ex Machina», для якого також написав сценарій. Фільм, що досліджує етику штучного інтелекту через історію програміста (Домналл Глісон), мільярдера (Оскар Айзек) і андроїда Ави (Алісія Віскандер), отримав широке визнання. Гарленд був номінований на премію Оскар за найкращий оригінальний сценарій і отримав три нагороди British Independent Film Awards (найкращий сценарій, режисер і британський незалежний фільм), а також Jury Prize на фестивалі в Жерармері.
У 2018 році Гарленд адаптував роман Джеффа ВандерМіра «Анігіляція» (Annihilation), створивши фільм із Наталі Портман, Дженніфер Джейсон Лі та Джиною Родрігес. Він описав свою роботу як «спогад про книгу», а не пряму адаптацію, прагнучи передати її мрійливу атмосферу. Хоча фільм отримав схвальні відгуки критиків, він не мав комерційного успіху в прокаті, але став популярним на Netflix.
У 2020 році Гарленд створив, написав і зрежисерував мінісеріал Devs для FX/Hulu, який досліджував теми квантової механіки та детермінізму. У 2022 році вийшов його горор-трилер «Чоловіки» (Men) з Джессі Баклі та Рорі Кінніром, а в 2024 році – дистопічний екшн-трилер «Громадянська війна» (Civil War) з Кірстен Данст і Вагнером Моура. У 2025 році Гарленд разом із Реєм Мендозою зрежисерував воєнну драму Warfare і написав сценарій до «28 років потому» (28 Years Later), режисером якого став Денні Бойл. Після цього Гарленд оголосив, що припиняє режисерську діяльність, щоб зосередитися на сценаріях, хоча пізніше стало відомо, що він напише і зрежисує екранізацію гри Elden Ring.
Александр Гарленд одружений із британською акторкою та режисеркою Паломою Баезою. У подружжя є двоє дітей – Міло та Єва. Сім’я проживає в Англії, і Гарленд відомий своєю стриманістю: він уникає соціальних мереж і рідко з’являється на публіці, надаючи перевагу приватності. Його пристрасть до подорожей, особливо бекпекінгу, та любов до Маніли залишаються важливими джерелами натхнення.
Александр Медавар Гарленд – це багатогранний митець, чиї роботи переосмислюють жанри наукової фантастики, горору та драми. Від бекпекерських мандрів до створення складних кінематографічних світів, він поєднує особистий досвід із глибокими роздумами про технології, суспільство та людську природу. Його фільми, такі як «Ex Machina» і «Анігіляція», залишають глядачів із запитаннями, що провокують роздуми, а літературний доробок, зокрема «Пляж», назавжди увійшов до культурного канону.
Незважаючи на прагнення до приватності, Гарленд продовжує впливати на сучасну культуру, і його майбутні проєкти, такі як екранізація Elden Ring, обіцяють нові творчі вершини.
Використання фото: П.4 ст.21 ЗУ “Про авторські та суміжні права – “Відтворення з метою висвітлення поточних подій засобами фотографії або кінематографії, публічне повідомлення або повідомлення творів, побачених або почутих під час таких подій, в обсязі, виправданому інформаційною метою.”
Увійдіть у свій обліковий запис